In een teamleider functie in customer service leidt en begeleidt de professional een groep klantenservice medewerkers om de doelen te bereiken die bijdragen aan de groei van de organisatie. In een teamleider functieomschrijving staat meestal dat de professional het team motiveert en inspireert door onder andere positieve communicatie en het boeien en binden van teamleden.

Ben jij als kandidaat geïnteresseerd in een teamleider functie of ben je als werkgever op zoek naar een teamleider customer service? Dan helpt SkyWalker je graag. Al sinds 2007 zijn wij specialist in executive search, detachering, werving & selectie, interim management en recruitment voor customer service.

Wij geven je alle informatie over welke vaardigheden nodig zijn om teamleider te worden, wat de taken en verantwoordelijkheden zijn en waaraan een goede teamleider moet voldoen.

Teamleider functie via SkyWalker

Ben je op zoek naar een teamleider voor jouw customer service of ben je juist geïnteresseerd in een teamleider functie? Dan ben je bij SkyWalker aan het juiste adres. Met ruim 15 jaar ervaring zijn wij namelijk dé specialist in customer service voor het hogere segment.
Doordat wij zelf uit het vak komen, hebben wij ruime kennis en ervaring. Wij begrijpen als geen ander dat de teamleider een cruciale rol heeft binnen customer service. Iets dat je ook terugziet als je in ons vacature-aanbod een teamleider functieprofiel bekijkt.

Wij weten welke competenties en eigenschappen een teamleider moet hebben om optimaal te functioneren. Zo kunnen wij de juiste teamleider plaatsen in jouw organisatie of jou als teamleider matchen met een organisatie die het best bij jou past.

SkyWalker in het kort:

  • Vakinhoudelijke kennis
  • Meer dan 15 jaar ervaring
  • Mogelijkheden voor vast, tijdelijk of gedetacheerd
  • Uitgebreid netwerk van professionals en organisaties
  • Nauw contact met opdrachtgevers en kandidaten
  • Volledige aandacht en expertise

Neem contact op met SkyWalker

Teamleider taken en verantwoordelijkheden

In een teamleider functie binnen bijvoorbeeld een callcenter, helpt de professional bij het opleiden en motiveren van de callcenter medewerkers bij het beantwoorden van vragen, het behandelen van klachten en het bieden van ondersteuning aan klanten. Ook behoort het aannemen en opleiden van werknemers, het bewaken van de voortgang van de klantenservice en het coachen van de medewerkers tot de teamleider taken. Zo kunnen de callcenter medewerkers hun kennis en vaardigheden ontwikkelen en een uitstekende service aan consumenten bieden.

Werkzaamheden teamleider: een aantal voorbeelden

Een aantal teamleider taken en verantwoordelijkheden in customer service kunnen onder andere zijn:

  • Het inhuren, trainen en voorbereiden van klantenservice medewerkers om te reageren op vragen en klachten van klanten en om problemen met diensten of producten op te lossen
  • Ervoor zorgen dat alle medewerkers de doelstellingen, prestatienormen en beleidsregels begrijpen en naleven
  • Medewerkers ondersteunen bij moeilijke vragen van klanten
  • Het identificeren van operationele problemen en het voorstellen van mogelijke verbeteringen
  • Het bewaken en evalueren van de prestaties van de customer service medewerkers, het bieden van leer- of coachingsmogelijkheden en – indien nodig – het nemen van corrigerende maatregelen
  • Gegevens analyseren en rapporten opstellen om het management te helpen bij het bepalen van de doelstellingen van de customer service
  • Samenwerken met andere teamleiders en leden van het managementteam om zo de klanttevredenheid te maximaliseren

Belangrijke teamleider competenties en vaardigheden

Wat zijn belangrijke kwaliteiten als je een supervisor customer service zoekt voor jouw organisatie? En over welke teamleider eigenschappen moet je beschikken als je gaat solliciteren? Dit zijn de belangrijkste competenties waar SkyWalker naar kijkt om zo een teamcoach succesvol op de werkplek te laten zijn.

Communicatie

Communicatieve vaardigheden zijn een van de belangrijkste teamleider eigenschappen voor een customer service. Hiermee kan de professional duidelijk informatie en instructie aan de medewerkers overbrengen. Ook is het belangrijk voor communicatie met klanten, zodat de professional het bedrijfsbeleid kan uitleggen en vragen over producten kan beantwoorden.

Flexibiliteit

Nog een teamleider competentie waar vaak naar gevraagd wordt: flexibiliteit. Dit is het vermogen om je snel en goed aan te passen aan veranderende omstandigheden. Een klantenservice teamleider moet mogelijk flexibel zijn om de doelen van de organisatie te bereiken en ervoor te zorgen dat de service naar klanten gewaarborgd blijft.

Coaching en ontwikkeling

Coaching en ontwikkeling zijn teamleider competenties die een customer service team lead nodig heeft om de capaciteiten van de klantenservice medewerkers te ontwikkelen. Als leider kun je je teamleden namelijk helpen groeien door ze feedback te geven over hoe zij hun prestaties kunnen verbeteren.

Besluitvorming

In een functieomschrijving van een teamleider staat vaak dat de teamcoach beslissingen moet kunnen nemen over hoe om te gaan met klachten en verzoeken van klanten. Heeft een klant bijvoorbeeld problemen met zijn bestelling, dan kan de teamleider beslissen of hij een terugbetaling aanbiedt of een nieuw product wil verzenden. In een KCC kan het zijn dat de teamleider moet besluiten welke klanten het eerste bediend moeten worden als er lange wachtrijen staan.

Probleemoplossing

Probleemoplossend vermogen is het vermogen om problemen die zich voordoen in een werkomgeving te identificeren en aan te pakken.

Leiderschap

Leiderschapsvaardigheden is een belangrijke teamleider eigenschap in customer service omdat dit helpt het team te motiveren en hen aan te moedigen om goed te presteren. Leiderschapsvaardigheden zijn in te zetten bij het begeleiden, toewijzen van taken en het geven van feedback.

Prestatiebeheer

Een klantenservice teamleider kan vaardigheden op het gebied van prestatiebeheer gebruiken om de werkprestaties van de medewerkers te evalueren en feedback te geven over hoe ze kunnen verbeteren. Zo helpt de professional de medewerkers te groeien in hun rol, wat kan leiden tot een hogere productiviteit en een positievere werkomgeving.

Projectmanagement

Ook projectmanagement hoort in een functieprofiel teamleider thuis. Hiermee kan de professional projecten, taken of doelen plannen en uitvoeren. Een teamleider klantenservice moet mogelijk de planning en roosters van de medewerkers beheren, ervoor zorgen dat ze voldoende vrije tijd hebben voor vakantie of andere behoeften, terwijl tegelijkertijd alle diensten gedekt blijven.

Organisatie

Organisatie is het vermogen om meerdere taken en verantwoordelijkheden bij te houden. Een customer service teamleider heeft mogelijk veel taken die op elk moment aandacht vereisen. Met sterke organisatorische vaardigheden kan hij of zij de werklast effectief beheren en ervoor zorgen dat alle aspecten van het werk effectief, efficiënt en met de juiste prioriteit worden afgehandeld.

Verandermanagement

Verandermanagement is een managementvorm die zich bezighoudt met het veranderen van de structuur, cultuur en werkwijze binnen een organisatie. Verandermanagement richt zich voornamelijk op het ‘hoe’ van veranderen. Een teamleider customer service moet mogelijk een bepaalde aanpak wijzigen om ervoor te zorgen dat alle teamleden tevreden zijn. Ook kan de professional de medewerkers helpen begrijpen waarom een bepaalde wijziging is doorgevoerd en welke invloed deze op hen heeft.

Procesverbetering

Een andere belangrijke competentie van een teamleider is procesverbetering. Een klantenservice supervisor moet in staat zijn om verbeterpunten in de processen en procedures te identificeren, te implementeren en daarmee te optimaliseren. Dit draagt bij aan het stroomlijnen van het klantenserviceproces, wat leidt tot een positievere ervaring voor klanten.

Teamleider worden of vinden

Voorbeeld functieprofiel teamleider

In een functieprofiel van een teamleider staat wat de precieze taken en verantwoordelijkheden van de teamleider functie zijn. Ook worden de gewenste kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten die nodig zijn genoemd.

In de functiebeschrijving teamleider staat vaak een functieomschrijving, de functie-eisen en overige eisen. Er staat in wat de kandidaat kan verwachten van de functie en organisatie. Deze kan dan omgezet worden naar een vacaturetekst.

Een teamleider functieomschrijving kan er als volgt uitzien:

Teamleider customer service
Wij zijn op zoek naar een resultaatgerichte en mensgerichte teamleider customer service die verantwoordelijk is voor het monitoren en begeleiden van een team klantenservice medewerkers om de doelstellingen van de organisatie te bereiken.

Je bent verantwoordelijk voor het geven van begeleiding, instructies, trainingen en leiding, om het team te inspireren en optimaal te presteren. Je creëert een team dat efficiënt samenwerkt om zo de service te verhogen.

Als teamleider zorg je ervoor dat het klantenserviceteam gemotiveerd is en de resultaten en service positief zijn. Je bouwt relaties op met zowel je medewerkers als klanten, bent doelgericht en kan de dagelijkse activiteiten efficiënt indelen.

Taken en verantwoordelijkheden

  • Aansturen van de dagelijkse werkzaamheden van het klantenserviceteam
  • Motiveren van het team om organisatiedoelen te behalen
  • Ontwikkelen en implementeren van een tijdlijn om doelen te bereiken
  • Taken delegeren aan medewerkers
  • Trainen van medewerkers om (nog) betere service te bieden
  • Medewerkers coachen op hun vaardigheden om zo hun zelfvertrouwen, productkennis en communicatieve vaardigheden te verbeteren
  • Uitvoeren van prestatiebeoordelingen
  • Bijdragen aan de groei van de organisatie door middel van een succesvol klantenserviceteam
  • Het creëren van een fijne werkomgeving dat het klantenserviceteam inspireert

Vereisten:

  • Mbo+ of hbo werk- en denkniveau
  • Minimaal 5 jaar ervaring als coach, mentor of leidinggevende
  • Uitstekende communicatieve en sociale vaardigheden
  • Zelfvertrouwen en probleemoplossend vermogen
  • Sterke organisatorische vaardigheden om het klantenserviceteam richting te geven
  • Kennis van Office programma’s

Voorbeeld CV teamleider

Heb jij een teamleider functie gezien in de customer service in de vacatures van SkyWalker? Dan is het van groot belang dat je in je CV duidelijk laat zien dat jij de juiste teamleider bent voor de functie.

Om je CV teamleider zo krachtig mogelijk te maken, is het belangrijk dat je verschillende secties opneemt waarbij de werkgever in één oogopslag ziet waarom jij geschikt bent. Houd daarom de volgende volgorde aan:

  • Persoonsgegevens met contactgegevens
  • Profielschets of professionele samenvatting van het CV:
    Zorg ervoor dat deze betrekking heeft op jouw communicatieve vaardigheden, je geschiktheid voor de teamleider functie en je carrièredoelstelling.
  • Vaardigheden:
    Noem de belangrijkste vaardigheden die jij bezit uit de vaardigheden die je hierboven leest bij het kopje “competenties”
  • Werkervaring:
    Noem alle belangrijke en succesvolle functies die je eerder hebt uitgevoerd
  • Opleiding(en)

De samenvatting op een CV teamleider kan er als volgt uitzien:

Teamleider customer service met meer dan 5 jaar ervaring in een klantenservice voor medische verzekeringen. Beschikt over het vermogen om te multitasken in een snelle omgeving en de aanleg om klantproblemen effectief te faciliteren door middel van sterke communicatieve, organisatorische en leidinggevende vaardigheden.

of:

Zeer gemotiveerde customer service teamleider met uitstekende organisatorische vaardigheden. Biedt consumenten optimale service, diensten en producten aan om aan hun specifieke behoeften te voldoen. Veel compliance en onboarding ervaring. Reageert en lost problemen van klanten op, bewaakt de dagelijkse workflow van klantenservice medewerkers en zorgt ervoor dat de juiste procedures worden nageleefd. Identificeert systeemverbeteringen, workvlowverbeteringen en zet zich in voor verbetering van de teamefficiëntie. Ruime ervaring in leidinggeven.

Word of vind een teamleider customer service met behulp van SkyWalker

Het is nu duidelijk wat een teamleider functie in de customer service inhoudt, wat de taken en verantwoordelijkheden zijn en welke vaardigheden en competenties belangrijk zijn.

Ben jij als kandidaat geïnteresseerd in een teamleider vacature of ben je als werkgever op zoek naar een teamleider? In alle gevallen biedt SkyWalker de juiste oplossing. Neem dus snel contact met ons op.

Neem contact op