Teamleider worden

Teamleider worden

Heb je ervaring in customer service en wil je je verder ontwikkelen? Dan is de functie van teamleider dé manier. Je ervaring, kwaliteiten en competenties als medewerker klantenservice zijn namelijk ook zeer waardevol in de rol als teamlead. SkyWalker ondersteunt je graag hierin.

Ben jij een werkgever en ben je op zoek naar potentiële nieuwe teamleiders binnen je customer service afdeling? Of heb je een interim teamleider nodig voor een project of lancering? Ook dan kun je terecht bij SkyWalker, specialist in bemiddeling tussen werkgever en kandidaat in customer service.

Teamleider worden met behulp van SkyWalker

Als ervaren medewerker customer service heb je via telefoon, e-mail of chat dagelijks contact met klanten. Dit maakt jou een belangrijke spil in het contact center, omdat je beschikt over veel waardevolle kennis en informatie. Heb je een ruime ervaring binnen customer service, minimaal mbo 3 werk- en denkniveau en wil jij teamleider worden, bekijk dan het aanbod van actuele vacatures stuur dan een open sollicitatie.

Ben jij werkgever en heb jij medewerkers in jouw organisatie die zich willen ontwikkelen als teamleider en zie jij hier potentie in? Begeleid deze ambitieuze medewerkers dan op de juiste wijze, zodat je hun talenten optimaal benut.

Heb je geen potentiële nieuwe teamleiders binnen je afdeling? Ga dan op zoek naar externe teamleiders met behulp van SkyWalker. Wij zijn gespecialiseerd in customer service en customer care en onze recruiters kennen de branche als geen ander. In een exclusieve opdracht krijg jij onze aandacht en expertise tegen een scherp tarief. Wij vinden snel de juiste teamcoördinator voor jouw organisatie, zowel voor vast, interim als detachering.

Lees hoe je snel teamleiders vindt in ons gratis whitepaper “Hoe vind je de beste teamleider voor je klantenservice” of neem direct contact met ons op.

Neem contact met ons op

Van ervaren medewerker naar teamleader customer care

Waar de ene medewerker het prima vindt in de operationele uitvoering van de werkzaamheden binnen het callcenter, wil de andere medewerker graag verder groeien. Een doorgroei naar de functie van teamleider is dan een mooie stap. Binnen customer care is het belangrijk dat je een goede balans hebt tussen junior en senior teamleiders.

Senior teammanagers zijn vaak gespecialiseerd en deskundig op analytisch vlak. Junior teamleads staan dichter bij de medewerkers aan de telefoon en hebben de meeste kennis nog vers in hun geheugen. Zij kunnen dus perfect ingezet worden voor dagsturing, toezicht houden en om medewerkers te coachen on the job. Tegelijkertijd leren zij van senior teamleaders hoe ze hun leiderschapsvaardigheden kunnen ontwikkelen.

Waarom teamleider worden in customer service?

Ambieer je een functie als teamleider in customer service? Bijvoorbeeld om door te groeien in de organisatie of juist aan het werk te kunnen bij een andere organisatie? Dan is de vraag van de werkgever altijd: waarom wil je eigenlijk teamleider worden?

Maar ook als werkgever zelf ben je ongetwijfeld benieuwd naar de motivatie van de potentiële kandidaat.

Redenen en motivaties om teamleider te worden of een medewerker die zich wil ontwikkelen als teamleider zijn onder andere:

  • Je werkt graag met mensen
  • Je houdt van uitdagingen
  • Je haalt energie uit het begeleiden van de ontwikkeling van werknemers
  • Je houdt ervan om de leiding te nemen
  • Je haalt voldoening uit het kunnen helpen en ondersteunen
  • Je krijgt energie van het behalen van doelen met een team
  • Je vindt het leuk om uit te leggen wat je doet

Neem contact op met SkyWalker

Hoe word je een teamleider customer service? Benodigde competenties

Wil je als ervaren medewerker customer service doorgroeien naar de rol van teamleider, dan is de vraag natuurlijk: hoe word je teamleider?

Als eerste is het belangrijk dat je genoeg werkervaring hebt opgedaan in de praktijk. Jij weet als geen ander waar de klant naar op zoek is als hij of zij contact opneemt met het callcenter. Daarnaast weet jij precies wat er goed gaat of waar nog verbeterpunten zijn te behalen.

Tevens moet je sterk in je schoenen staan en beschikken over een aantal competenties. De officiële competenties uit het Ecabo Beroepscompetentieprofiel bij de functie van teamleider zijn als volgt:

  • Werkprocessen
  • Beslissen en activiteiten initiëren
  • Aansturen
  • Begeleiden
  • Aandacht en begrip tonen
  • Samenwerken en overleggen
  • Ethisch en integer handelen
  • Relaties bouwen en netwerken
  • Overtuigen en beïnvloeden
  • Presenteren
  • Formuleren en rapporteren
  • Vakdeskundigheid toepassen
  • Materialen en middelen inzetten
  • Analyseren
  • Onderzoeken
  • Creëren en innoveren
  • Leren
  • Plannen en organiseren
  • Op de behoeften en verwachtingen van de ‘klant’ richten
  • Kwaliteit leveren
  • Instructies en procedures opvolgen
  • Omgaan met verandering en aanpassen
  • Met druk en tegenslag omgaan
  • Gedrevenheid en ambitie tonen
  • Ondernemend en commercieel handelen
  • Bedrijfsmatig handelen

Wij lichten een aantal competenties voor je uit:

  • Stressbestendigheid. Je houdt het hoofd koel, hoe druk het ook is. Je zoekt altijd naar een passende oplossing.
  • Goed kunnen samenwerken. Je doet niet alleen wat je zelf belangrijk vindt, maar zorgt ervoor dat alle medewerkers uit het klantenserviceteam met elkaar kunnen samenwerken. Ook jij bent benaderbaar en staat altijd open voor feedback.
  • Kunnen aansturen. Je kan richting geven aan de activiteiten van de afzonderlijke teamleden en van het team in zijn geheel. Je zet de mensen en middelen zo in dat de teamdoelstellingen worden bereikt.
  • Nauwkeurigheid. Je bent punctueel en houdt alles in de gaten. Je houdt rapportages bij en kan deze op elk gewenst moment aan het management overleggen.
  • Bedrijfsmatig kunnen handelen. Bij alles wat je doet houd je het belang van het bedrijf in je achterhoofd.
  • Analytisch. Kunnen processen verbeterd worden? Waar kunnen de teamleden zich nog verder in ontwikkelen? Jij kan analyseren en op basis hiervan advies uitbrengen.
  • Vakdeskundigheid kunnen toepassen. Jouw vakkennis die je hebt opgedaan als customer service medewerker, kun je toepassen in jouw rol als teamleider.

Uitgebreide informatie over belangrijke eigenschappen die je nodig hebt vind je op onze pagina Functieprofiel & competenties.

Stuur een open sollicitatie

Hoe word je een teamleider customer service? Doorgroeitips

Als medewerker customer service bied je al veel toegevoegde waarde binnen de organisatie. Maar wil je doorgroeien en teamleider worden, dan krijg je onder andere:

  • Nieuwe taken en verantwoordelijkheden
  • Een hoger salaris
  • Nieuwe kennis

Onze tips om doorgroeimogelijkheden te benutten zijn als volgt:

Vraag advies aan een collega met een voorbeeldfunctie

Spiegel je aan iemand. Tegen wie kijk je op of wiens functie zou je graag willen hebben? Vraag aan diegene om advies hoe jij jezelf het beste kunt ontwikkelen. Zo toon je ook je enthousiasme en leergierigheid.

Volg een training, opleiding of cursus

Binnen een customer service leer je natuurlijk al een hoop, maar een (online) training, opleiding of cursus, het bezoeken van een beurs of het bijwonen van een evenement of congres, kan je net dat extra zetje geven om jezelf te ontwikkelen als teamleider.

Speel in op nieuwe ontwikkelingen

Zorg ervoor dat je altijd op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen in je vakgebied. Als jij weet welke trends er spelen in het customer service werkveld en hoe jij je functie kunt uitbreiden, dan kun je hier meteen op inspelen.

Lever altijd kwalitatief werk af

Zorg ervoor dat je altijd goed werk aflevert. Zo laat je zien dat je klaar bent voor nieuwe kansen en de volgende stap.

Teamleider worden of vinden via SkyWalker

Als werkgever heb je binnen jouw eigen organisatie al een vijver vol getalenteerde medewerkers. Toch kan het gebeuren dat je niet de juiste teamleaders in huis hebt voor een specifieke functie. Heb je bijvoorbeeld teamleiders nodig voor je KCC of op jouw customer care? Dan is het slim om te kiezen voor SkyWalker.
Je profiteert dan van:

  • Een exclusieve opdracht tegen een scherp tarief
  • Meer dan 15 jaar ervaring in customer service
  • De beste kandidaten uit het customer service vakgebied
  • Persoonlijke aandachtAltijd de juiste match

Heb je als kandidaat interesse in een vacature als teamleider customer service? Ook dan helpen wij je graag. Reageer op een actuele vacature of stuur een open sollicitatie in.

Neem contact op