Teamleader
customer care

Van medewerker naar teamleader Customer Care

Een teamleaderfunctie is dé manier voor een medewerker om zich te ontwikkelen binnen Customer Care. Als teamleader heb je veel verschillende kwaliteiten en competenties nodig, die waardevol zijn in een verdere loopbaan.

Zoek je nieuwe teamleaders? Kijk dan ook eens naar ervaren Customer Care medewerkers voor die functies.

Medewerker Customer Care:
een bron van kennis en informatie

De medewerker Customer Care zit aan de telefoon, e-mail of chat en heeft dagelijks contact met de klant. Daarmee is hij een bron van kennis en informatie. Een goede teamleader spot de beste medewerkers en benut hun kennis en ervaring optimaal. Ook begeleidt hij deze medewerkers om zich te ontwikkelen binnen hun functie.

Van medewerker
naar teamleader Customer Care

De ene medewerker heeft geen grootste toekomstplannen en voelt zich als een vis in het water op zijn functie binnen Customer Care. De ander staat te trappelen om zichzelf te ontwikkelen. Een doorgroei naar een teamleaderfunctie is dan een logische stap. Vanuit de organisatie is het belangrijk dat je hierin de juiste begeleiding biedt.

Heb je geen potentiële nieuwe teamleaders binnen je afdeling? Dan kun je een vacature openzetten om nieuwe teamleaders te werven.

Het verschil tussen een junior en senior teamleader

Binnen de Customer Care is een goede balans tussen junior en senior teamleaders heel waardevol. De senior teamleaders zijn vaak gespecialiseerd en deskundig op analytisch vlak. Junior teamleaders staan dichter bij de medewerkers aan de telefoon en hebben de meeste kennis nog vers in hun geheugen staan. Zij kunnen dus perfect ingezet worden om medewerkers te coachen on the job. Tegelijkertijd leren zij van senior teamleaders hoe zij zichzelf ontwikkelen in hun vak.

Waar vind je goede teamleaders voor Customer Care?

Binnen je eigen organisatie heb je al een vijver vol getalenteerde medewerkers, zeker als het wel goed zit met het leiderschap binnen je klantenservice. Toch kan het gebeuren dat je niet de juiste teamleaders in huis hebt voor een specifieke functie. Zo kan een project of lancering vragen om een interim teamleader of heb je een teamleider nodig met jarenlange ervaring in verschillende KCC’s. In dat geval adviseren wij je om een recruitmentbureau in de arm te nemen, dat is gespecialiseerd in Customer Care. De recruiters kennen de branche als geen ander en vinden snel de juiste teamleader voor jouw organisatie. Zo kun jij ondertussen verder met de dagelijkse operatie en krijg je de juiste kandidaten aangeleverd door de recruiters.