Klantenservice

De kracht van een goede klantenservice

De klantenservice is een belangrijke plek in je organisatie, voor zowel de klanten als de medewerkers. Je vindt er veel waardevolle informatie over de customer experience, legt er contact met je klanten en leert waar en hoe je verbeteringen kunt aanbrengen binnen de organisatie.

In een tijd waarin mensen allereerst snel geholpen willen worden en het liefst ook naar volle tevredenheid, ligt de lat voor de klantenservice hoog. Je kunt daarom maar beter zorgen dat deze afdeling de volle aandacht krijgt en wordt bezet door de juiste medewerkers.

Klantenservice medewerkers

De medewerkers die de klanten te woord staan via telefoon, e-mail, chat of social media moet je koesteren. Het lijkt een makkelijke klus, maar niets is minder waar. Dag in dag uit alles uit de kast halen voor tevreden klanten is een intensieve job.

Zorg dus dat je klantenservice medewerkers alle middelen hebben die nodig zijn om hun werk goed te doen. Naast faciliteiten als een werkplek, laptop en headset zijn trainingen, voldoende aandacht en waardering minstens zo belangrijk.

Teamleiders op de klantenservice

Bij die laatste 3 punten komen de teamleiders om de hoek kijken. Een goede teamleider op de klantenservice zorgt voor tevreden medewerkers. Tevreden medewerkers lopen met alle liefde een tandje harder voor de klant én de organisatie, waarmee je het beste uit de klantenservice kunt halen.

Tips voor tevreden medewerkers en teamleiders op de klantenservice

Om zowel de medewerker als de teamleider tevreden te houden moet je dus zorgen dat de basis klopt. We geven graag een aantal praktische tips voor tevreden medewerkers en teamleiders op de klantenservice.

Tip 1

Focus niet alleen op cijfers

Natuurlijk zijn KPI’s belangrijk en moet er geld verdiend worden. Vergeet alleen niet dat er daadwerkelijk mensen op de klantenservice werken. Besteed aandacht aan hun ontwikkeling op vakinhoudelijk en persoonlijk vlak, zorg dat er ruimte en tijd is voor gesprekken en maak de werkomgeving fijn en comfortabel.

Tip 2

Kennis is goud waard

Als je wilt weten wat er echt speelt onder je klanten moet je op de klantenservice zijn. Teamleiders kunnen je inzicht geven in de cijfers en ontwikkelingen binnen de klantenservice. Medewerkers die met de klanten spreken kunnen je vertellen waar klanten tegenaanlopen of juist heel tevreden over zijn.

Tip 3

Zet de juiste mensen op de juiste plek

Een tevreden medewerker is van onschatbare waarde, dus zorg dat ze op de goede plek zitten. Laat goede, betrokken medewerkers doorgroeien naar teamleider of een andere functie binnen de klantenservice. De kennis en waarde die ze voor je organisatie hebben kun je altijd goed gebruiken!

Op zoek naar een goede teamleider?

Ga je de klantenservice afdeling uitbreiden of heb je nieuwe teamleiders nodig? Denk er dan aan om een professioneel recruitmentbureau in te schakelen. Je bent dan verzekerd van ruime kennis van de branche en daardoor een deskundige blik op het werving- en selectieproces. In korte tijd vind je de juiste teamleider voor jouw klantenservice! Bovendien scheelt het je zelf een uitgebreide zoektocht.