KCC

Leiderschap voor teamleiders in het KCC

Thuiswerken is tegenwoordig hartstikke normaal, dat was weleens anders in het KCC. Voor teamleiders betekent dit een aanpassing in hun leiderschap. We geven graag tips en inspiratie voor leidinggeven aan thuiswerkende medewerkers. Zo blijven de werksfeer, resultaten en medewerkerstevredenheid op niveau!

Obstakels door thuiswerkende KCC medewerkers

Met de nieuwe manier van werken is ook een andere vorm van leiderschap nodig. Je wilt een team creëren en aansturen dat goed meegroeit in de toekomst van de organisatie. Dat vraagt om een andere aanpak en kan zorgen voor klachten van thuiswerkende werknemers:

  • Gemis van collega’s
  • Concentratieproblemen
  • Moeite hebben motivatie en structuur te vinden
  • Communicatieproblemen

Hier komt een goede teamleider in beeld. Een empathische en doortastende teamleider maakt het verschil binnen het KCC. Hij motiveert de medewerkers op de werkvloer en op afstand en zorgt dat de operatie soepel doordraait. Daarnaast is een teamleider gespecialiseerd in het vinden en bewaken van de juiste balans, en het behalen van doelen. Ook voor de inspiratie en motivatie van je medewerkers is een goede teamleider de juiste persoon. Een teamleider is eigenlijk een kameleon die alles kan.

Tips voor teamleiders en thuiswerken in het KCC

Om te zorgen dat thuiswerken voor zowel de medewerkers als de teamleiders prettig verloopt, iis het slim om de aansturing goed aan te pakken. Wij zijn SkyWalker, dé specialist in recruitment, executive search en interim management voor customer service. We kennen het vakgebied als geen ander en geven je graag tips voor thuiswerken in het KCC.

Tip 1

Maak extra tijd vrij voor het team

Even bij iemand langslopen op kantoor is lastiger, omdat veel mensen thuiswerken. Maak daarom tijd vrij voor online contact. Plan een dagstart en koffiemomenten met je team. Vergeet ook de leuke activiteiten niet, zoals (online) teambuilding en een vrijdagmiddagborrel. Zo zorg je dat je team met elkaar in contact blijft. 

Tip 2

Vraag hoe het écht met ze gaat

Plan minimaal 1 keer per week een (kort) contactmoment met je medewerkers. Praat tijdens dat gesprek niet over het werk, maar vraag echt hoe het met ze gaat, zodat je medewerker zich betrokken voelt, maar ook gezien en vrijer om over emoties te praten. 

Tip 3

Organiseer trainingen

Trainingen kunnen ook prima als het team (deels) thuiswerkt. Je kunt kiezen voor een online training of webinar, maar ook een live training in kleine groepjes kan prima. Zo zorg je dat de kennis op peil blijft en je medewerkers stellen het op prijs dat je in ze investeert. Dat geeft ze weer een gevoel van vertrouwen en waardering, wat de kwaliteit van hun werk ten goede komt.

Tip 4

Zorg dat je teamleiders hun werk kunnen doen

Misschien een open deur, maar een goede basis voorkomt veel problemen. Regel dus goed werkende laptops, headsets en telefoons. Is een tweede scherm of iPad noodzakelijk voor videocalls? Zorg daar dan ook voor. 

Tip 5

Plan meer coaching momenten in

Thuiswerken heeft een positieve invloed op ziekteverzuim, omdat de werk-privébalans voor KCC medewerkers meer in balans is. Dit geeft je ruimte om voldoende coaching momenten in te plannen, bijvoorbeeld om mee te luisteren of voor een eerder genoemd koffiemoment.

Tip 6

Stel concrete doelen

Hoe concreter je doel, hoe haalbaarder ze zijn. Geef je team dus duidelijke doelen, die niet te groot zijn. Evalueer wekelijks en vier natuurlijk ieder succes. 

Zo vind je de beste teamleiders voor jouw KCC

Heb je in jouw organisatie behoefte aan (nieuwe) teamleiders? Bijvoorbeeld omdat de taken te veel worden, of omdat jouw huidige teamleiders voor lange tijd niet kunnen werken of weggaan? Het kan lastig zijn om goede (interim)kandidaten te vinden. Kies dan voor een samenwerking met SkyWalker. Wij hebben een netwerk van meer dan 7500 customer service professionals. In een exclusieve opdracht krijg je alle aandacht, een frisse en kritische blik op je zoekvraag en de beste kandidaten voor jouw vacature. Dit alles tegen een scherp tarief!