Callcenter

De rol van de teamleider in het callcenter

Teamleiders zijn onmisbaar in het callcenter. Zonder teamleiders ben je nergens, zo simpel is het. Ze leiden alle werkzaamheden in goede banen, houden de sfeer goed en hebben veel kennis over het callcenter. Maar een teamleider doet nog veel meer dan dat!

Een callcenter zonder teamleider is een grote uitdaging

Stel je een callcenter zonder teamleiders voor. Dan wordt HR overstelpt met vragen, zitten medewerkers uren aan de telefoon met iedere klant, komen mensen te laat of blijven makkelijk een dagje ziek thuis. Er ontstaat een complete chaos.

Zet je teamleiders slim in

Een teamleider zorgt voor:

  • Overzicht
  • Aansturing
  • Efficiëntie
  • Verzuimreductie

Met een aantal goede teamleiders kun je een stevige basis voor je callcenter leggen. Niet alleen op praktisch en organisatorisch vlak, maar ook als het gaat om kennis. Op de klantenservice zit je dicht bij de klant en kun je veel waardevolle informatie verzamelen. Met die informatie maak je het aanbod en de werkprocessen van jouw organisatie nog beter, sterker en waardevoller voor je klant.

Teamleiders zijn de spil van je callcenter

Je teamleiders vormen samen met de medewerkers aan de telefoon, chat of e-mail de spil van je callcenter. Ze weten exact wat er speelt en kunnen snel in actie komen als dat nodig is. Ze hebben verschillende vaardigheden die bijdragen aan een goed geolied callcenter.

  • Als sparringpartner voor HR en management geven ze inzicht in het peoplemanagement.
  • Voor Workforce Management en Business Intelligence zijn ze een bron van informatie.
  • Ze zijn een vast en vertrouwd aanspreekpunt voor de medewerkers.

Koester de teamleiders in je callcenter

Oké, het is wel duidelijk dat je teamleiders heel waardevol zijn voor je callcenter. Hoe zorg je dat je ze binnenhaalt en ook binnenhoudt? Met deze tips kom je een heel eind:

  • Kom je beloftes na. Heb je een teamleider geworven met een waanzinnige vacaturetekst vol mooie extra voordelen? Zorg dan dat dit matcht met de realiteit op de werkvloer.
  • Waardeer ze voor hun werk. Niet alleen in euro’s, maar ook in uitgesproken waardering.
  • Plan regelmatig een contactmoment in en blijf betrokken bij je teamleiders.

Hulp nodig om de juiste teamleider te vinden?

Zoek je een nieuwe teamleider om jouw callcenter te versterken, maar weet je niet waar je hem vindt? Schakel dan gerust een ervaren recruitmentbureau in. Recruiters in de callcenter branche weten waar ze de beste en meest ervaren teamleiders vinden voor jouw vacature. Ook kunnen ze je helpen om een perfecte vacaturetekst te schrijven, die de juiste teamleiders aantrekt. Dat scheelt jou een uitgebreide zoektocht en levert snel resultaat op.